Sinds 2012 treedt Jochem Zegers in de voetsporen van zijn grootvader, die meer dan 15 jaar eigenaar was van een bekende grote rijschool.
HOE WIJ WERKEN
De betaalbare, effectieve, persoonlijke en doelgerichte lesmethode zorgt ervoor dat zowel jong en oud tot volleerd bestuurder worden opgeleid. Tijdens de rijlessen staan professionaliteit, kwaliteit en plezier in het rijden voorop. Het kan zijn dat u angstig bent, laat dit geen reden zijn om geen autorijlessen te gaan volgen bij Rijschool Zegers. Uw instructeur is namelijk gespecialiseerd in faalangst en in modulair (stap voor stap gestructureerd) lesgeven. Elke leerling is tenslotte uniek in gedrag en leertempo.
Rijschool Zegers is uiteraard aangesloten bij de BOVAG en heeft zeer scherp geprijsde pakketten en uurtarieven. Dit garandeert dat u les krijgt van een deskundige instructeur in een goed onderhouden lesauto. Uw instructeur wordt jaarlijks bijgeschoold, ook wordt het slagingspercentage en andere kwaliteitseisen door de BOVAG gecontroleerd.
Duurzaam en vernieuwend
In het verleden boden we de eerste lessen in de simulator aan. Vandaag de dag adviseren om de eerste les te starten in een automaat. De ontwikkelingen in de auto industrie gaan tegenwoordig veel sneller met de opkomst van elektrisch rijden. Heden beginnen we de eerste lessen in een elektrische auto met automaat, duurzaam en milieubewust. Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto's ook met automaat en uitgerust met ADAS.
Rijhulpsystemen of ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zijn systemen die kunnen: -informeren -waarschuwen -ingrijpen -en (gedeeltelijk) rijtaken overnemen
Rijhulpsystemen mogen sinds 2016 worden gebruikt bij het praktijkexamen voor de auto. Vanaf 1 januari 2024 bespreekt de examinator voorafgaand aan de examenrit het gebruik van rijhulpsystemen tijdens de examenrit.
Het gemiddeld aantal lesuren voor het halen van het rijbewijs is ongeveer 43 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in 2021). Het aantal rijlessen dat je nodig hebt is voor iedereen anders. Niet iedereen leert even snel. In overleg met je instructeur wordt er tijdens de proefles gekeken hoeveel uren je nodig hebt.
Het allerbelangrijkste is dat je genoeg lessen hebt gehad voordat je kunt afrijden. Je moet zelf het gevoel hebben dat je er klaar voor bent. Weet zeker dat je een volledige controle over het voertuig hebt. Als je zelf vindt dat je er nog niet klaar voor bent geef dit dan aan bij je instructeur. Het beste is dan om nog een paar lessen nemen. Jijzelf kunt het beste inschatten hoe zeker je bent in je rijgedrag. Het helpt om van te voren een kijkje te nemen op de locatie. Zorg daarom dat je op tijd bent zodat je eerst rustig rond kunt neuzen. Op die manier kun je wennen aan de locatie en voel je er meer op je gemak.
Vooral parkeren is een gevreesde bijzondere verrichting. Maak je echter niet te druk om deze bijzondere verrichtingen. Ze hoeven niet foutloos te zijn! Het allerbelangrijkste is dat jij je aan de verkeersregels houdt en dat je goed blijft kijken. Als je bij het parkeren een keertje meer moet steken is dit helemaal niet erg. Zorg er enkel voor dat jij geen gevaar voor andere weggebruikers vormt en blijf goed kijken.
Als je erg nerveus bent, kun je niet meer helder nadenken. Doe dan een tussentijdse toets (TTT) van het CBR. Het rijexamen zal makkelijker gaan omdat je al precies weet wat er tijdens het rijexamen gebeurt. Ook kun je een vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen, deze hoef je op je examen dan niet meer te doen
Dan is er een speciale faalangst rijexamen die je kunt doen. Ze nemen dan meer tijd voor het examen om in alle rust eerst een praatje te maken. En je mag een time-out nemen tijdens het examen om even tot rust te komen.
Eet een banaan van te voren. Wanneer je last hebt van stress daalt je kaliumgehalte. Een banaan bevat veel kalium. Daarnaast is het ook gewoon gezond en vult het de maag!
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft afgelopen vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat er volgend jaar op drie trajecten in Nederland ook overdag 130 km/u mag worden gereden. Dat is een aanpassing in de wegenverkeerswet die we meenemen in het theorie-examen. De minister heeft in zijn brief aangegeven dat de wijziging in het tweede kwartaal van 2025 zal worden doorgevoerd. Het CBR zal de invoeringsdatum goed in de gaten houden en gaat theorievragen over de maximumsnelheid aanpassen zodra de nieuwe regels gelden. Tot die tijd veranderen de examens niet.
We informeren opleiders en kandidaten enkele weken voorafgaand aan de invoeringsdatum via verschillende kanalen over de wijziging in de verkeersregels.
Vanaf 1 januari 2025 zijn de herkenningstekens van een militaire colonne aangepast. Alleen het voorste voertuig krijgt één blauwe vlag en het laatste voertuig krijgt een groene vlag. De tussenliggende voertuigen krijgen geen vlag. Daarnaast heeft geen enkel voertuig meer een gekleurde koplamp.
De aanleiding om dit aan te passen is omdat Nederland een afwijkende uitvoering van herkenningstekens voor militaire colonnes heeft. Door deze wetswijziging in te voeren, kunnen militaire colonnes effectief en naadloos verplaatsen bij het passeren van nationale grenzen.
Onze theorie-examens voor de auto, motor en bromfiets voldoen vanaf 1 januari aan de nieuwe wetgeving. De examenvragen en afbeeldingen zijn hierop aangepast.
| 15-1-2025 | Vanaf 1 april 2025 stopt het CBR tijdelijk met het afnemen van de tussentijdse toets (TTT) voor maximaal één jaar. Dit besluit, waar minister Madlener de Tweede Kamer gisteren over heeft geïnformeerd, zorgt ervoor dat we tussen 1 april 2025 en 1 april 2026 zo’n 75.000 extra praktijkexamens kunnen inplannen. Hierdoor zullen de wachttijden in 2025 sneller dalen en stabieler worden.
Het CBR staat achter dit besluit, omdat het rijscholen beter in staat stelt een examen te reserveren wanneer de kandidaat er klaar voor is. Wel begrijpen we dat dit een vervelende maatregel is voor rijscholen, en ook wij vinden het jammer dat we tijdelijk stoppen met de tussentijdse toets voor de auto. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om de wachttijden voor praktijkexamens korter te maken, maar helaas zijn de wachttijden nog steeds te lang en is ook het slagingspercentage niet (voldoende) gestegen. Daarom moeten we deze keuze maken.
Het tijdelijk niet aanbieden van de tussentijdse toets heeft uiteraard consequenties voor rijscholen en kandidaten die hier gebruik van maken. Omdat de toets op dit moment vooral wordt ingezet door de beter presterende rijscholen zijn we ervan overtuigd dat juist deze rijscholen een goede oplossing vinden voor het tijdelijk wegvallen van de toets. Mede om deze reden verwachten we dat de tijdelijke maatregel een beperkte daling van het gemiddelde slagingspercentage zal veroorzaken.
Tijdlijn
- Tot en met 31 maart 2025: Geplande toetsen gaan gewoon door.
- 1 februari 2025: Uw leerling kan u niet meer machtigingen voor de tussentijdse toets auto. Het maken van een aanvraag of reservering voor de tussentijdse toets auto is niet meer mogelijk via TOP internet. Al gereserveerde toetsen (vanaf 1 april 2025) kunt u tot en met 28 februari 2025 zelf omzetten in een praktijkexamen via TOP of kosteloos annuleren via onze klantenservice. Hier leest u hoe u de toets wijzigt naar een examen.
- 1 maart 2025: Alle nog gereserveerde toetsen vanaf 1 april 2025 worden door het CBR kosteloos geannuleerd.
- 1 juli 2025: We beoordelen of we de toets weer kunnen aanbieden op locaties waar de reserveringstermijnen weer structureel op orde zijn.
Uitzonderingen De volgende toetsen blijven beschikbaar:
- RIS-toets: De RIS-toets 3 blijft beschikbaar, omdat dit een integraal onderdeel is van de Rijopleiding in Stappen. De aantallen zijn beperkt (ca. 6000 toetsen), en door deze toets te behouden blijft het volledige RIS-product in stand.
Vanaf maandag 7 april 2025 neemt het CBR een vernieuwd theorie-examen voor het B-rijbewijs af. Op donderdag 20 februari delen we het nieuws op cbr.nl zodat kandidaten weten waar ze aan toe zijn. In de periode tot de invoering heeft u de mogelijkheid om uw lesmateriaal hierop aan te passen.
Het vernieuwde examen bestaat uit 50 vragen en wordt getoetst in één doorlopend geheel. Er volgt één uitslag na het maken van het examen. De kandidaat is geslaagd wanneer binnen 30 minuten tijd minstens 44 vragen goed zijn beantwoord. Het vernieuwde examen is ontwikkeld op hetzelfde niveau en dezelfde inhoud als het huidige examen. Kandidaten hoeven dus geen andere examenstof voor te bereiden. We zullen in de communicatie naar examenkandidaten benadrukken dat het van belang blijft om tijdig met de voorbereiding te beginnen en een leermethode te kiezen die past.
Niet makkelijker of moeilijker Het huidige examen bestaat uit 65 vragen verdeeld over de onderdelen kennis, inzicht en gevaarherkenning, waarvan elk onderdeel een eigen cesuur (zak-slaaggrens) heeft. Deze onderdelen worden in het vernieuwde examen samengevoegd, waarbij het onderdeel gevaarherkenning in de huidige vorm (met fototoets) vervalt. In deze vernieuwde vorm kan beter getoetst worden of de kandidaat de benodigde kennis en inzicht in de verkeersregels heeft en dit kan toepassen in verschillende verkeerssituaties. Omdat het vernieuwde examen minder vragen bevat is de cesuur opnieuw bepaald. Bij het bepalen van deze grens en bij de ontwikkeling van het vernieuwde examen zijn wetenschappers van het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) en vertegenwoordigers van de politie, VVN, SWOV, OTCRij, KRV, betrokken. De vastgestelde cesuur is vergelijkbaar met die van het huidige examen, waardoor het vernieuwde examen dus niet makkelijker of moeilijker is.
Evenveel tijd De kandidaat krijgt 30 minuten de tijd om het examen te maken. Bij een theorie-examen met extra tijd, een individueel begeleid theorie-examen en theorie-examen met tolk krijgt de kandidaat 45 minuten de tijd. Dit is gelijk aan het huidige theorie-examen voor het B-rijbewijs.
Animatiefilmpjes In het vernieuwde examen kunnen vanaf 7 april meerdere vragen worden voorzien van korte animatiefilmpjes (dynamisch beeld) waarmee realistische beelden van verkeerssituaties worden geschetst. Deze filmpjes toetsen onder andere elementen van gevaarherkenning, zoals waarnemen en voorspellen, waarbij de kandidaat moet aangeven wat er gaat gebeuren of hoe daarop te handelen.
Over Les Elektrisch
Het onderzoek is uitgevoerd door Les Elektrisch, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het programma Les Elektrisch, mede ondersteund door BOVAG, heeft als doel om het lessen in elektrische auto’s te stimuleren.
Download hier het gehele onderzoeksrapport. Les Elektrisch heeft de onderzoeksresultaten ook vertaald in een rapport voor ouders en leerlingen, waarin de opties op een rij worden gezet.
Vlak voor vertrek, terwijl Jochem nog even snel de auto aan het poetsen was, werden de pakken met autodrop vast verdeeld die we onderweg konden opeten. We waren er dus helemaal klaar voor!! We hadden om half negen afgesproken om weg te rijden bij Jochem, want er moest nog getankt worden….. En als je om half negen afspreekt, dan kom je natuurlijk ook stipt om half negen aan, toch Constantijn?😂 Maar hij was er hoor! Met piepende banden reden we naar het dichtstbijzijnde tankstation die open was, want ‘Jochem zijn tankstation’ was dicht. Van het tankstation naar strand Nulde, toch maar even een muziekje aan; Beautiful People van Sia en David Guetta. Het liedje viel alleen bij Jochem in de smaak.
Keurig om 08:46 kwamen dan ook wij aan op de afgesproken plek. Ondertussen stonden Gert en Bernice al te wachten. Jochem had er blijkbaar zin in *kuch kuch* want Constantijn mocht wel tegen de wachtende auto van Bernice aanrijden😉 Even de kou trotseren om wat afspraken te maken en kennis met elkaar te maken. Na ongeveer elk gesprek al gesproken te hebben, begonnen we het allemaal toch wel een beetje koud te krijgen. Behalve Jochem. Die bleef maar yappen tegen Gert, en Gert bleef maar terug yappen. Het voelde alsof we daar eindeloos in de kou stonden. Met wanhopige blikken waren we elkaar aan het aankijken in de hoop dat ze snel waren uitgepraat, zodat we konden gaan.
En toen was dan eindelijk het moment daar: de heren waren (voor nu) uitgepraat. Daar gingen we dan! Het begon nu echt. Met een super hippe bel-groep startten we de auto’s, en gingen we met volle moed richting de eerste tussenstop: Rotterdam. Het was nog best een uitdaging om met drie auto’s bij elkaar zien te blijven, vooral in zo’n drukke stad met veel stoplichten. Terwijl Gert ons overspoelde met feiten over de stad en de gebouwen waar we langs reden, kwamen we aan bij ‘Hotel New York’. Hier konden we eerst de Holland America Line nog bewonderen, en wat foto’s van het uitzicht nemen. Dit was natuurlijk ook hét uitgelezen moment om een groepfoto te maken, met aan de ene kant de Holland America Line, en aan de andere kant het water met daarachter de schimmen van de stad. Het was best kak weer, maar gelukkig konden we even schuilen in het hotel, waar we ook nog eens onze blazen konden legen. Daarna gingen we weer snel de warme auto in, en werd de bak met autodrop opengemaakt.
Omdat Gert en Jochem echt niet kunnen stoppen met yappen, hebben we de hele reis al een groeps-call aan staan (dé uitvinding van de eeuw volgens Jochem). Hierdoor was het geen moment rustig, maar kon Gert ons wel echt alles vertellen wat we om ons heen zagen. Meestal met super interessante feitjes! Maar helaas…. Er is altijd één iemand die op zo'n moment de sfeer verpest. Telkens als Jochem iemand 'stoplicht' hoorde zeggen, was het van uiterst belang dat Jochem diegene liet weten dat het een 'verkeerslicht' heet. En een 'zebrapad' noem je natuurlijk een 'voetgangersoversteekplaats'…… Wij zullen het in ieder geval nooit meer verkeerd zeggen. Ondertussen hebben we al over indrukwekkende vijf-baans snelwegen gereden en leerzame kruispunten getackeld. Het was nu al een leerzame dag.
Een uurtje later zijn we aangekomen in Den Haag. Alrijdend door de stad, blijft Gert ons maar feitjes en weetjes vertellen. Erg interessant! Maar van al dat hersengekraak, begonnen we toch wel trek te gaan krijgen. Gelukkig kwam het goed uit dat we in de buurt van Scheveningen waren! Hier hebben we geparkeerd en hebben we met zijn allen heerlijk een kibbeling gegeten met wat friet. Dit was ook een heerlijk momentje waarmee je weer met de rest kon bijpraten over wat zij er van vinden, want dat lukt echt niet in de drukke groeps-call. Nadat we waren uitgegeten en uitgekletst, was het tijd om de regen weer te trotseren! Nog even snel een oude foto van Gert en Bernice namaken en we konden weer terug naar de auto's rennen. Nat bij de auto aangekomen, was het uiteraard weer tijd om te wisselen, en konden we met volle moed een uurtje richting Schiphol. En ook dát was weer een hele ervaring. Wat een drukte! En daar parkeren bij die Kiss and Ride is ook nog niet zo heel makkelijk. Maar het lukte! Tijdens het wachten in de drukte, nog even een paar leuke foto's voor onze ouders gemaakt, waardoor we er nu echt een einde aan konden gaan breien. Hier gingen we weer omwisselen en gingen we weer richting huis. Op de weg naar huis, zijn we nog één keer gestopt op een parkeerplaats, want het was tijd om afscheid te nemen van de 'Rijschool Gert van Beek-gang'. Het duurde nog wel even voordat Gert en Jochem elkaar los konden laten, want na een hele dag samen zijn, waren ze nog niet uitgepraat. Dus daar stonden wij weer…. In de miezer, wanhopig naar elkaar te kijken met hoop dat we weer snel de warme auto's in mochten. Nadat we afscheid hadden genomen van de groep, hebben we nog één laatste wissel gedaan, en gingen we met piepende banden richting Harderwijk.
Volgens Constantijn en Rosa was dit het beste moment van de dag, want we konden nu EINDELIJK muziek gaan luisteren, in plaats van naar Gert zijn feitjes. Van deze laatste drie kwartier hebben we dan ook goed gebruik gemaakt. Het was hartstikke gezellig in de auto, en de tijd vloog voorbij! Tussen elk nummer door hebben we ook met zijn drietjes de dag nog geëvalueerd en nabesproken, en we waren het er unaniem over eens dat het een super leerzame en hartstikke gezellige dag was! We hadden dit voor geen goud willen missen.
Rijlessen in
Harderwijk, Hierden, Ermelo, Putten, Hulshorst,Nunspeet, Zeewolde .
Geslaagden
Rijschool met meer dan 10 jaar een bovengemiddeld slagingspercentage in Harderwijk.
Rijschool Zegers Harderwijk
Engelserf 24
3843 BE, Harderwijk